Fackförbundet ST

Fackförbundet ST är facket som är till för dig som arbetar inom statliga bolag, myndigheter och stiftelser samt högskolor och universitet. Förbundet har kunskap och resurser för att stötta dig på din arbetsplats och kämpa för dina rättigheter där du arbetar och i samhället i stort.

Facket ST har en varierande medlemsavgift som baseras på din lön och utöver denna månadsavgift betalar du även en liten avdelningsavgift till din lokala avdelning.

st.org

172-287 kr

Anställd

Namn: STs a-kassa
    Pris: 145

För dig som jobbar som elektriker eller andra eltekniska yrken Inkomstförsäkring ingår (ingen övre gräns, max 100 dagar) Pris: 1,9-2,4 % av din lön

Elektrikerna

• Möjlighet att påverka på jobbet och i samhället
  • Ger dig kvalificerad rådgivning och förhandlingshjälp
  • Massa förmåner på köpet såsom ett omfattande försäkringsskydd

Det spelar ingen roll vilken anställningsform du har, du kan vara vikarie, visstid- eller tillsvidareanställd. För dig som helt eller delvis arbetar med journalistiska arbetsuppgifter Inkomstförsäkring ingår (upp till 60 000 kr/mån, max 150 dagar) Pris: 200-380 kr/mån
  • Du får hjälp, stöd, och facklig rådgivning
  • Bra inkomstförsäkring
  • Medlemskapet ger dig förmåner, lönestatistik och presskort

För dig som jobbar i skogen, inom träindustrin eller i grafisk bransch Inkomstförsäkring ingår (upp till 35 000 kr/mån, max 200 dagar) Oavsett vilken befattning eller utbildning du har. Pris: 130–550 kr/mån

Det spelar ingen roll vilken anställningsform du har – du kan vara tillsvidareanställd, visstidsanställd eller timvikarie För dig som arbetar inom kommun eller region, kyrkan, ideell eller idéburen sektor eller hos ett privat företag Inkomstförsäkring ingår (upp till 45 000 kr/mån, max 100 dagar) Pris: 138-495 kr/mån

Kommunal

• Kommunal är facket för arbetare inom samhällsbärande yrken
  • Du får trygghet genom personlig expertrådgivning och förhandlingshjälp
  • Flera försäkringar, förmåner samt råd och stöd ingår

Mer om Fackförbundet ST

Fackförbundet ST är fackförbundet för dig som arbetar inom statlig verksamhet så som statligt ägda bolag, myndigheter, högskolor, universitet eller bolag med statliga uppdrag, och stiftelser som är finansierade av staten.

ST tillhör TCO - Tjänstemännens Centralorganisation och är politiskt och demokratiskt obundet. ST tar på så sätt aldrig ställning i politiska frågor utifrån partiernas intressen utan utgår alltid ifrån medlemmarnas inriktning och behov. Organisationen verkar också för de anslutnas yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

Inom Fackförbundet ST finns unika kunskaper om vad det är som gäller då man arbetar som yrkesutövande i statlig regi. Målsättningen är hjälpa medlemmarna att på bästa sätt utföra sitt arbete.

Förbundet har över 95 000 medlemmar och är på så sätt det största fackförbundet inom statlig verksamhet.

Rådgivning och juridisk konsultation

ST har kunskap och resurser att stötta dig på din arbetsplats, hjälpa till att kämpa för dina rättigheter och att hålla koll på skyldigheter, lagar och regler inom arbetslivet.

Som ansluten till ST har du rätt till tjänster som lönerådgivning, karriärcoaching, möjlighet att söka olika stipendier och gå på föreläsningar och kurser som anordnas av förbundet.

Om du vill byta jobb, ändra inriktning eller klättra i karriären kan ST hjälpa dig inför arbetsintervju och löneförhandlingar.

Medlemskap inom ST

Medlemsavgift för att vara medlem i ST är gratis de tre första månaderna gratis. Därefter ligger medlemsavgiften mellan 172 kr/månad ­och 287 kr/månad beroende på inkomst.

Studenter kan bli medlem kostnadsfritt.

När du avslutat ditt arbetsliv och blivit pensionär kan du fortsätta vara ansluten som seniormedlem för 340 kr/år. Detta ger dig rätt att fortsätta utnyttja fördelarna och förmånerna med att vara med i ST.

ST A-kassa

För att kunna ta del av en inkomstförsäkring behöver du vara medlem i en a-kassa. Som medlem i STs a-kassa betalar du 145 kronor.

ST inkomstförsäkring

I medlemskapet ingår en inkomstförsäkring, detta är ett skydd för dig om du skulle bli arbetslös, både om du själv säger upp dig, om din anställning tar slut eller om du blir uppsagd. Inkomstförsäkringen innebär att du får ersättning upp till 80% av din tidigare inkomst, dock maximalt 80 000 kr/månad, i 150 dagar. Det går också att teckna en tilläggsförsäkring som ger dig ytterligare 150 dagar för en mindre månadskostnad. Detta är en av de bästa inkomstförsäkringarna på marknaden.

Medlemsförmåner hos Fackförbundet ST

Som medlem kan ST erbjuda dig trygghet i form av fördelaktiga försäkringsavtal och rabatter på olika försäkringar. Som ny medlem får du automatiskt under tre månader en livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring, diagnosförsäkring och sjukkapitalförsäkring för dig som är under 60 år. Du har också möjlighet att teckna försäkringar för dina barn. Då dessa tre månader är över finns det förstås möjlighet att fortsätta med försäkringarna till en förmånlig avgift.

En stor hjärtefråga för förbundet är arbetsmiljön, för dig som anställd är det viktigt med en god miljö omkring dig då du är på ditt arbete. Detta gynnar arbetsklimatet för alla anställda och på sikt också hela arbetsplatser. Om arbetsmiljön inte är god kan du få hjälp med analyser och förbättringsstrategier från ST. Det finns också möjlighet att som chef för en arbetsplats få hjälp med frågor som gäller arbetsmiljö, kompetens­ och karriärplanering och annat som innefattar ditt ledarskap och din arbetssituation.

Vanliga frågor och svar om Fackförbundet ST

Vad betyder ST i Fackförbundet ST?

ST i Fackförbundet ST står för Statstjänstemannaförbundet. ST är ett fackförbund för alla tjänstemän som är anställda inom staten.

Vem kan bli medlem i Fackförbundet ST?

Fackförbundet ST välkomnar medlemmar som är anställda inom statlig verksamhet. Man kan till exempel jobba på statligt ägda bolag, på myndigheter, högskola och universitet eller bolag som har ett statligt uppdrag.

Vad kostar det att bli medlem i Fackförbundet ST?

Medlemsavgiften ligger på mellan 172 och 287 kronor och avgörs av ens inkomst - ju högre inkomst desto högre avgift. För studenter är avgiften gratis och för pensionärer betalar man en årsavgift på 340 kronor.