Byta fackförbund

Vill du byta fackförbund så har du kommit helt rätt. Det är en enkel process men det finns en del som du behöver tänka på. Vi går igenom saker som du bör känna till och vägleder dig hur du ska göra för att enklast byta till ett nytt fackförbund. För det mesta så behövs det inte mer än ett telefonsamtal eller ett mejl men i vissa fall är processen lite annorlunda.

Förbund med aktuella erbjudanden

För dig som jobbar som elektriker eller andra eltekniska yrken Inkomstförsäkring ingår (ingen övre gräns, max 100 dagar) Pris: 1,9-2,4 % av din lön

Elektrikerna

• Möjlighet att påverka på jobbet och i samhället
  • Ger dig kvalificerad rådgivning och förhandlingshjälp
  • Massa förmåner på köpet såsom ett omfattande försäkringsskydd

Det spelar ingen roll vilken anställningsform du har, du kan vara vikarie, visstid- eller tillsvidareanställd. För dig som helt eller delvis arbetar med journalistiska arbetsuppgifter Inkomstförsäkring ingår (upp till 60 000 kr/mån, max 150 dagar) Pris: 200-380 kr/mån
  • Du får hjälp, stöd, och facklig rådgivning
  • Bra inkomstförsäkring
  • Medlemskapet ger dig förmåner, lönestatistik och presskort

För dig som jobbar i skogen, inom träindustrin eller i grafisk bransch Inkomstförsäkring ingår (upp till 35 000 kr/mån, max 200 dagar) Oavsett vilken befattning eller utbildning du har. Pris: 130–550 kr/mån

Det spelar ingen roll vilken anställningsform du har – du kan vara tillsvidareanställd, visstidsanställd eller timvikarie För dig som arbetar inom kommun eller region, kyrkan, ideell eller idéburen sektor eller hos ett privat företag Inkomstförsäkring ingår (upp till 45 000 kr/mån, max 100 dagar) Pris: 138-495 kr/mån

Kommunal

• Kommunal är facket för arbetare inom samhällsbärande yrken
  • Du får trygghet genom personlig expertrådgivning och förhandlingshjälp
  • Flera försäkringar, förmåner samt råd och stöd ingår

Varför ska jag byta fackförbund?

Det är inte ovanligt att du byter arbete flera gånger under ditt arbetsliv. Det innebär att du många gånger även kan behöva byta till ett mer passande fackförbund. För det mesta så finns det bara ett fackförbund för just ditt yrke att välja, men många av dagens yrken har flera fackförbund att välja mellan, något som kan göra valet lite svårare.

Byte av bransch eller yrke är bara en av flera anledningar till att byta fackförbund. Det kan även handla om att de olika fackförbunden har varierande månadsavgifter och dessutom olika förmåner och fördelar som lockar. Det kan även handla om att ett specifikt fackförbund organiserar de flesta på din arbetsplats - då kan det löna sig att ansluta till samma.

Det kan även vara så att du vill byta fackförbund eftersom du är missnöjd med ditt nuvarande. Oavsett vilken anledning som ligger bakom din vilja att byta så kan vi hjälpa dig att ta reda på mer om de aktuella fackförbunden.

Måste jag byta a-kassa också?

Det korta svaret är att du oftast måste byta a-kassa. Då är det väldigt viktigt att det inte blir något avbrott i ditt medlemskap, i värsta fall måste du återigen vänta i 12 månader innan du kan få full arbetslöshetsersättning, trots att du redan har varit medlem i en a-kassa längre än så.

För att undvika detta måste du:

• Begära utträde från a-kassan och få utträdet beviljat
  • Ansöka om ett medlemskap i den nya a-kassan
  • Se till att du begär utträde och ansöker om att bli medlem i god tid

Den nya a-kassan kan oftast hämta dina uppgifter från din tidigare a-kassa elektroniskt. De kan dock inte hämta uppgifterna om du inte har begärt utträde.

Tänk på att du inte kan begära utträde i efterhand. Om du vill gå ur a-kassan i maj så måste ditt utträde ha anmälts och beviljats redan i april. I det här fallet så skulle du kunna skicka in din ansökan till den nya a-kassan i april men vårt råd är att göra det så fort du har fått ditt utträde beviljat. Det är aldrig roligt att behöva vänta ett helt år innan du kan få full ersättning igen. Om du skulle råka betala en månadsavgift för mycket till a-kassan så kan detta oftast korrigeras i efterhand.

Det kan vara bra att komma ihåg att du inte alltid måste byta a-kassa. Om det bara är ett tillfälligt jobb eller vikariat så kanske du bör överväga att stanna kvar. Det finns dock fördelar med att byta a-kassa samtidigt som du byter fackförbund. Den nya a-kassan kanske har lägre månadsavgift eller andra bra fördelar. Oftast kan du även komplettera ersättningen från a-kassan genom fackförbundets inkomstförsäkring. Du kan läsa mer om vad de olika fackförbunden har för fördelar här på vår hemsida.

Hur byter jag fackförbund?

Det är vanligt att fackförbundet som du vill begära utträde hos vill att du gör detta skriftligt, antingen genom ett brev eller genom ett mejl. För de mesta så behöver du skriva namn, personnummer och anledning till byte. Anledningen kan vara detaljerad eller enkel. Här får du oftast ange om du vill gå ur både fackförbundet och a-kassan eller bara fackförbundet. Du kan hitta den exakta processen för att begära utträde genom att besöka fackförbundet hemsida. Om du inte kan adressen till fackförbundets hemsida kan du alltid söka här på vår hemsida för att hitta rätt.

Tänk på att vissa fackförbund kan ha en bestämd uppsägningstid, ibland på flera månader. Kolla upp vad som gäller för just ditt fackförbund så att du vet vad du behöver göra och när det ska göras. Se även till att du uppfyller medlemskraven för det nya fackförbundet. Även denna information kan du hitta genom att surfa in i respektive hemsida.

Hur vet jag vilket fackförbund jag ska byta till?

Det finns flera sätt att ta reda på vilket fackförbund du ska vända dig till. Det kanske redan finns ett fackförbund som de flesta, eller till och med alla, arbetarna i ditt nya yrke är anslutna till. Om inte så kan du alltid börja med att söka på ditt yrke här på vår hemsida. Du kan även ange bransch och på så sätt få en bra utgångspunkt inför ditt byte.

Vissa yrken har bara ett fackförbund att välja men en del yrken har möjlighet att välja bland flera fackförbund. Det är alltid värt att läsa på om de olika fackförbunden, även om du bara kan välja ett fackförbund. På så sätt kan du även ta reda på vilka månadsavgifter de har och alla eventuella fördelar och förmåner du får när du blir medlem.

För tjänstemän som kan välja mellan flera olika fackförbund har vi gjort jämförelseguider för att förenkla valet:

Unionen eller Akavia?

Akavia eller Ledarna?

Unionen eller Ledarna?

Kostar det något att byta fackförbund?

Nej, det kostar ingenting att byta fackförbund men om du inte är noga med datumen för utträde och inträdde så kan det hända att du får betala dubbla avgifter. Vissa fackförbund behöver du inte betala avgift hos förrän utträdet är färdigt. En del fackförbund bjuder även på de tre första månaderna för att du garanterat ska slippa betala dubbla avgifter.

Om något är saknas eller om du har lämnat ofullständiga uppgifter på något sätt så kommer du att bli kontaktad av det aktuella fackförbundet.

Vilket fackförbund passar dig?

Om du är osäker på vilket förbund som passar dig och ditt yrke bäst så kan du använda vårt sök nedan. Sök på yrke eller yrkesområde.