Handels

Handels - Handelsanställdas förbund finns för handelssektorn och är det tredje största LO-förbundet.

Fackförbundet Handels eller Handelsanställdas förbund som det fullständiga namnet är bildades 1906 och har ungefär 155 000 medlemmar främst inom handel antingen i butiker, på lager eller med e-handel. En stor del av medlemmarna är kvinnor och dessutom under 30 år. Förbundet representerar en rad olika yrken och branscher. Bland yrkesgrupperna finns också bland annat anställda i skönhetsbranschen och frisörer.

handels.se

LO

Namn: Handels a-kassa
    Pris: 165 kr / månad

Det spelar ingen roll vilken anställningsform du har – du kan vara tillsvidareanställd, visstidsanställd eller timvikarie För dig som arbetar inom kommun eller region, kyrkan, ideell eller idéburen sektor eller hos ett privat företag Inkomstförsäkring ingår (upp till 45 000 kr/mån, max 100 dagar) Pris: 138-495 kr/mån

Kommunal

• Kommunal är facket för arbetare inom samhällsbärande yrken
  • Du får trygghet genom personlig expertrådgivning och förhandlingshjälp
  • Flera försäkringar, förmåner samt råd och stöd ingår

Mer om fackförbundet Handels

Handels - Handelsanställdas förbund finns till för dig som jobbar inom handeln. Förbundet omfattas av yrkesgrupper så som butiksbiträden, lagerarbetare, frisörer, florister och anställda i skönhetsbranschen.

Handelsanställdas förbund är ett förbund inom LO - Landsorganisationen i Sverige med 155 000 medlemmar. LO är en sammanslutning av 14 olika fackförbund som har som uppgift att organisera och föra fram medlemmarnas olika intressen och frågor.

Ett av Handels uppgifter är bland annat att kämpa för att du som medlem ska innefattas av ett bra kollektivavtal. Detta hjälper arbetsgivaren att stäva efter bättre villkor, vilket på sikt ger dig en bättre arbetsmiljö och på så sätt en bättre arbetsplats.

Medlemsförmåner Handels

Som medlem får du en rad olika förmåner via förbundet som bland annat fackliga kurser. Du får också tillgång till Handelskortet som är en medlemsförmån för dig som är Handelsansluten. Kortet är laddat med olika rabatter.

Handels arbetar också för att kunna ge medlemmarna bra förutsättningar för en ekonomisk trygghet. Detta görs bland annat med att erbjuda försäkringar med bra villkor. Hemförsäkring, fritidsförsäkring och inkomstförsäkring ingår i medlemsavgiften.

Handels inkomstförsäkring

Inkomstförsäkringen ger dig möjlighet att få ersättning upp till 80% av din inkomst utan någon övre inkomstgräns om du skulle bli arbetslös.

Medlem i Handels

Medlemsavgiften varierar beroende på inkomst. Har du exempelvis en inkomst på 20 000 kr/mån blir avgiften 400 kr/ månad. Den lägsta avgiften är 130 kronor per månad och den högsta avgiften 554 kronor.

Studerar du inom något av förbundets yrkesprogram betalar du ingen avgift alls så länge du inte jobbar.

A­kassa: Handels a­kassa 165 kr/mån.

Vanliga frågor och svar om Handels

Vad kostar det att vara med i facket Handels?

Att vara medlem i Handels kostar mellan 130 och 554 kronor i månaden utan a-kassa. Medlemsavgiften avgörs av din inkomst.

Vilka är medlemmar i Handels?

Handels välkomnar medlemmar som arbetar inom butik, lager, e-handel, frisör, skönhet och andra tjänstemän inom handelsbranschen.

Har jag rätt till a-kassa i Handels?

Ja, du kan kombinera ditt medlemskap i Handels med ett medlemskap i a-kassa. När du blir medlem i Handels blir du inte automatiskt medlem i en a-kassa, utan det måste du ansöka om separat. Handels a-kassa kostar 165 kronor i månaden.