Profession Group Image

Chefer och verksamhetsledare

För dig som arbetar som chef, verksamhetsledare eller har någon annan typ av ledarskapsroll på ett företag finns det flera olika fackförbund som du kan bli medlem i.

Gå med i ett fackförbund för chefer och ledare och få det stöd och den hjälp du behöver för att bli en riktigt bra verksamhetsledare.

• Antal Svenska fackförbund

2 938 212 st på 31 förbund

• Medlemstyper

Anställd, Egenföretagare, Student

• A-kassa

Tillgängligt på 0 förbund

• Typ av arbetsgivare

Statlig 17 st, Privat 27 st

Erbjudanden från vanliga förbund för Chefer och verksamhetsledare

För dig som jobbar i skogen, inom träindustrin eller i grafisk bransch Inkomstförsäkring ingår (upp till 35 000 kr/mån, max 200 dagar) Oavsett vilken befattning eller utbildning du har. Pris: 130–550 kr/mån

Befattning, utbildning och lön spelar ingen roll För dig som arbetar som tjänsteman i den privata sektorn Inkomstförsäkring ingår (upp till 60 000 kr/mån, max 150 dagar) Pris: 50–235 kr/mån

Det spelar ingen roll vilken anställningsform du har – du kan vara tillsvidareanställd, visstidsanställd eller timvikarie För dig som arbetar inom kommun eller region, kyrkan, ideell eller idéburen sektor eller hos ett privat företag Inkomstförsäkring ingår (upp till 45 000 kr/mån, max 100 dagar) Pris: 138-495 kr/mån

Kommunal

• Kommunal är facket för arbetare inom samhällsbärande yrken
  • Du får trygghet genom personlig expertrådgivning och förhandlingshjälp
  • Flera försäkringar, förmåner samt råd och stöd ingår

Vilket fackförbund passar dig?

Om du är osäker på vilket förbund som passar dig och ditt yrke bäst så kan du använda vårt sök nedan. Sök på yrke eller yrkesområde.

Fackförbund för chefer och ledare

När du vill hitta ett fackförbund för dig som chef och ledare är det viktigt att titta på vilket stöd du erbjuds både i rollen som chef och anställd. Som chef kan du också behöva andra medlemsförmåner anpassade för ledare i arbetslivet. Det kan till exempel handla om ledarskapsutveckling, rådgivning och coaching.

Vad det innebär att vara chef

Det är många utmaningar och situationer du ställs inför när du är chef och ledare. Det finns många ledarskapsfrågor att ha kunskap om och hantera som löneprocesser, arbetsmiljöfrågor, uppsägning, omorganisation med mera. I din roll som chef är det därför viktigt att kunna har möjlighet för rådgivning, coaching och samtalsstöd. Det är något du ofta kan få hjälp med i de fackförbund som riktar sig speciellt till chefer.

Fackförbundens medlemsförmåner för chefer

De flesta fackförbund har bra medlemsförmåner för anställda men i din ledarskapsroll kan du också behöva ytterligare hjälp och stöd av ditt fackförbund. Vi listar här några vanliga exempel på vad ett fackförbund kan erbjuda dig som är chef. I ditt val av fackförbund kan det vara viktigt att kontrollera vilka av dessa stöd och förmåner som erbjuds och i vilken omfattning.

Inkomstförsäkring och andra medlemsförsäkringar

Oavsett vilken roll du har är det viktigt att se över vilken inkomstförsäkring fackförbundet har. Andra intressanta medlemsförsäkringar kan vara olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring, livförsäkring, hemförsäkring med flera.

Fackligt stöd

Både som anställd och chef kan du behöva hjälp med fackligt stöd i flera frågor kring ditt arbetsliv. Det kan bland annat handla om att du behöver rättshjälp vid arbetstvister med din arbetsgivare.

Ledarskapsutveckling, kurser och seminarier

Som chef är det viktigt att ha möjlighet att utveckla sitt ledarskap och vad fackförbunden erbjuder inom ledarskapsutveckling, kurser och seminarier kan variera i stor grad.

Rådgivning och coaching

I rollen som chef möts du av olika utmaningar och då kan det vara bra att ha möjlighet till anpassad chefsrådgivning, coaching och samtalsstöd.

Så väljer du fackförbund

Som chef har man ofta en dubbel roll både som ledare och anställd. Det gäller då att hitta ett fackförbund som du kan ha nytta av utifrån alla dina roller med råd, inspiration och hjälp med det som handlar om din karriär och din arbetsroll.

Det bästa är att välja ett fackförbund som redan har medlemmar inom ditt yrke eller din arbetsroll. Fråga andra chefer på din arbetsplats vilka förbund de är medlemmar i eller om du känner andra yrkesverksamma chefer på andra företag.

Du hittar många förslag på intressanta fackförbund här på denna sida. Titta också i den alfabetiska listan med våra förslag. Läs igenom vad som ingår i de olika fackförbundens medlemskap och jämför deras olika förmåner för att hitta det bästa som passar just dig. Är många förbund väldigt lika i vad de erbjuder kan det vara intressant att titta på medlemsavgiften och villkoren för inkomstförsäkring.

När du har hittat ett fackförbund som passar dig klickar du på länken till deras hemsida där du enkelt kan göra din ansökan om medlemskap.

Fackförbund för dig som ledare eller chef

Vi har tagit fram en lista över de fackförbund som kan vara intressanta för dig som chef och ledare. Några av fackförbunden är helt och hållet inriktade mot din chefsroll medan andra har lite bredare inriktning även för andra befattningar men som har bra förmåner för dig som chef.

Ledarna – Sveriges Chefsorganisation är helt och hållet inriktade mot chefer och olika ledare. Det är ett fristående fackförbund utan något samarbete med någon centralorganisation.

Unionen

Sveriges största fackförbund Unionen har en stor bredd på yrkesgrupper men de vänder sig också till egenföretagare, chefer och ledarskapsroller.

SRAT

SRAT - Fackförbundet för akademiker i samhällsbärande professioner har en stor bredd men riktar sig också till chefer.

ST

ST – Statstjänstemannaförbundet är ett bra val för statligt anställda chefer och ledare.

Vision kan passa dig som är chef inom kommun, landsting, region eller inom kyrkan.

Finansförbundet

Arbetar du som chef inom bank- och finansbranschen kan Finansförbundet vara ett bra val.

DIK

DIK passar dig som har en ledarskapsroll eller är chef inom kultur, kommunikation och kreativ sektor.

Akademikerförbundet SSR

Akademikerförbundet SSR är facket för dig som är chef och akademiker. Fackförbundet har en särskild förening – Svensk Chefsförening som vänder sig till chefer och ledarskapsroller.

Det första fackförbund som många spontant tänker på är Ledarna. Detta fack är perfekt för dig som arbetar som coach, chef eller någon annan typ av ledarskap. Du som jobbar som chef eller verksamhetsledare inom skolans värld kan gå med i Sveriges Skolledarförbund. Om du arbetar som sjöbefäl kan du istället gå med i Sjöbefälsföreningen SBF och du som är officer kan gå med i Officersförbundet. Även fackförbundet Unionen organiserar många chefer inom den privata sektorn.

Vanliga yrken inom Chefer och verksamhetsledare