Profession Group Image

Data IT

Jobbar du inom data och IT-branschen finns ett flertal fackförbund som passar dig. Vanliga yrken inom detta område ser du i listan nedanför de fackförbund vi föreslår.

Att man arbetar inom IT (informationsteknik) och data kan innebära många olika saker. Man kan till exempel vara systemutvecklare eller jobba med programmering. Det kan också betyda att man arbetar som IT-tekniker med underhåll och drift av olika system eller att man arbetar med support för användare av olika system eller att man arbetar med säkerhetsfrågor.

• Antal Svenska fackförbund

2 147 773 st på 19 förbund

• Medlemstyper

Anställd, Egenföretagare, Student

• A-kassa

Tillgängligt på 0 förbund

• Typ av arbetsgivare

Statlig 10 st, Privat 17 st

Erbjudanden från vanliga förbund för Data IT

För dig som jobbar i skogen, inom träindustrin eller i grafisk bransch Inkomstförsäkring ingår (upp till 35 000 kr/mån, max 200 dagar) Oavsett vilken befattning eller utbildning du har. Pris: 130–550 kr/mån

Vilket fackförbund passar dig?

Om du är osäker på vilket förbund som passar dig och ditt yrke bäst så kan du använda vårt sök nedan. Sök på yrke eller yrkesområde.

Fackförbund data och IT

Om du arbetar inom data och IT kan du arbeta antingen på IT-företag eller inom vilken annan bransch som helst eftersom IT behövs i stort sett inom alla verksamheter. Det finns idag inget fackförbund för IT eller fackförbund data som vänder sig enbart mot dig som arbetar inom dessa branscher däremot så finns det ett flertal förbund som inkluderar yrken inom data och IT.

Så väljer du fackförbund

I första hand är det alltid en fördel att välja ett fackförbund som redan har medlemmar inom ditt yrke. Fråga dina kolleger på din avdelning eller om du känner några andra yrkesverksamma inom din bransch på andra företag. Vi ska här ge dig exempel på tre vanliga alternativ men det kan vara bra att titta vidare på fler fackförbund så att du kan jämföra vad som ingår i medlemskapet och jämföra fackförbundens olika förmåner.

Många som arbetar inom data och IT i den privata sektorn är till exempel anslutna till Unionen. Unionen vänder sig till en bredd av yrkesgrupper oavsett vilken bransch inom den privata sektorn. Att många som arbetar inom data är med i detta fackförbund är en stor fördel för dig om du väljer detta fackförbund eftersom det då finns större kunskap om din arbetsroll om du behöver facklig hjälp. Bland annat har Unionen ett särskilt kollektivavtal inom IT-branschen – ”IT-avtalet inom IT&Telekomföretagen”.

Arbetar du som chef kan du till exempel gå med i fackförbundet Ledarna. Fackförbundet är till för ledare eller chefer som verkar inom olika områden både offentliga och privata. Med medlemskap i detta förbund kan du som chef till exempel få rådgivning, inspiration och hjälp med det som handlar om din karriär och din arbetsroll.

Om du arbetar som civilingenjör kan du bland annat gå med i fackförbundet Sveriges Ingenjörer som vänder sig till högskoleutbildade ingenjörer med en civil- eller högskoleingenjörsexamen. Som medlem kan du till exempel få hjälp med juridiskt stöd eller rådgivning när du vill byta arbete eller vid löneförhandling.

Fördelar med att vara med i facket med arbete inom data

Att vara medlem i facket när du arbetar inom data har många fördelar. Du får tillgång till olika sorter av karriärstöd med bland annat rådgivning kring din karriär, hjälp med CV, personligt brev och profil på LinkedIn och att träna på arbetsintervju.

Genom medlemskap i ett fackförbund har du också ofta tillgång till juridisk hjälp och någon som kan företräda dig vid konflikter med din arbetsgivare. Kanske kan du behöva extra stöd kring detta om du arbetar med IT och data inom en annan bransch där IT-avdelningen är en ganska liten del av verksamheten. Du kanske då känner att din arbetsgivare inte har full förståelse för IT-relaterade frågor och din specifika arbetsroll.

Vanliga yrken inom Data IT