GS-facket är till för dig som arbetar inom skogsbruk, träindustri eller grafisk bransch.  Med ett medlemskap i facket GS är du därför aldrig ensam om att kämpa för dina rättigheter på din arbetsplats. GS ger dig råd och stöd i alla typer av frågor och eventuella problem kring din anställning och din arbetsplats.

• Webbsida

www.gsfacket.se

• Kostnad/månad

1,6% av lön, max 573 kr

• Medlemstyp

Anställd

• Tillhör centralorganisation

LO

• A-Kassa

Namn: GS a-kassa
    Pris: 170

Inkomstförsäkring ingår (upp till 35 000 kr/mån, max 200 dagar) Pris: 130–550 kr/mån Oavsett vilken befattning eller utbildning du har. För dig som jobbar i skogen, inom träindustrin eller i grafisk bransch

Mer om GS-facket

Fackförbundet GS bildades 1 juni 2009 och har idag omkring 50 000 medlemmar. Bland medlemmarna finns yrkesroller inom olika branscher som bland annat skogsbruk, träindustrin och grafisk bransch. Bland annat kan du jobba på skogsbruk, sågverk, träindustri, tapetfabrik, bokbinderi, tryckeri, förlag, annonsbyrå, redaktion och med papp- och papperstillverkning och många fler arbeten. GS är ett av många förbund inom LO - Landsorganisationen i Sverige.

GS-Facket är för dig som jobbar inom följande branscher:

Annonsbyråer, bokbinderier, förlag, kuvert- och påsfabriker, lyxpappersfabriker, papp- och pappersemballagefabriker (utan anslutning till papp- och papperstillverkning), pre-pressföretag, redaktioner, screenföretag, skogsbruk, sågverk, tapetfabriker, tryckerier  eller träindustri.

Medlemskap i fackförbundet GS

Hur mycket du betalar i medlemsavgift för att vara med i facket GS beror på hur mycket du tjänar. Medlemsavgiften är 1,6 % av din lön med ett tak på max 573 kronor i månaden. Om du fortfarande studerar är ett elevmedlemskap kostnadsfritt. Som elevmedlem har du tillgång till många av de förmåner som yrkesverksamma medlemmar har. Pensionärer betalar 210 kronor per månad. I ditt medlemskap i fackförbundet GS ingår även ett antal olika försäkringar och förmåner.

Inkomstförsäkring hos GS

Som medlem i GS har du en inkomstförsäkring som innebär att du kan få ersättning upp till 80 procent av din tidigare inkomst upp till 35 000 kronor om du blir arbetslös. Du kan få ersättning i upp till 200 dagar. För att kunna omfattas av försäkringen måste du vara medlem i en a-kassa och ska ha varit medlem i GS-facket de senaste tolv månaderna innan du blev arbetslös. Försäkringen är med andra ord ett komplement till a-kassa vilket ger lite längre tid och bättre ekonomiska möjligheter att anpassa sin ekonomi till den nya situationen.

Fackförbundets GS A-kassa

För att kunna ta del av en inkomstförsäkring behöver du vara medlem i en a-kassa. Som medlem i GS a-kassa betalar du 170 kronor.

Andra försäkringar som medlem

Som medlem hos GS ingår flera försäkringar i ditt medlemskap som inkomstförsäkring, hemförsäkring, olycksfall fritid, kompletterande livförsäkring, barngruppliv. Du har också möjlighet att teckna andra förmånliga försäkringar som juristförsäkring.

Andra förmåner som medlem

Medlemmar i GS kan få förmånliga medlemslån, rådgivning och förhandlingshjälp vid frågor kring anställning, arbetsmiljö, uppsägning, löner och andra frågor kopplade till ditt arbete. Som medlem i ett LO-förbund kan du få facklig rättshjälp när tvister behöver gå vidare till domstol.

Fler förmåner är bland annat medlemskortet GS-kortet som är laddat med erbjudanden och rabatter i samarbete med LO Mervärde och ger dig förmåner inom många olika områden som ekonomi, juridik, försäkringar, evenemang, fritid, hus, hem, IT, telefoni, teknik, motion, hälsa, skönhet, nöje, kultur, resor och hotell.

Vanliga frågor och svar om fackförbundet GS

Vad står fackförbundet GS för?

GS står för Grafiska Fackförbundet Mediafacket samt Skogs- och Träfacket. Tidigare var det två separata fackförbund, men de slog ihop sig 2009 och bildade fackförbundet GS.

Vem kan bli medlem i fackförbundet GS?

Man kan bli medlem i fackförbundet GS om man arbetar inom Skogs- och träindustrin och inom den grafiska branschen. Yrkesgrupper är bland annat de som arbetar på sågverk, inom bokbinderi, de som arbetar på förlag, på redaktioner, inom skogsbruk och på tapetfabriker.

Vad ingår i medlemsavgiften för fackförbundet GS?

I medlemskapet ingår förmåner som medlemsförsäkringar, erbjudanden och rabatter, rättshjälp och rådgivning på din arbetsplats och mycket mer.