kostnad facket

Vad kostar det att vara med i ett fackförbund?

Det brukar kosta en liten avgift för medlemskap i fackförbund. Avgiften är ofta baserad på din inkomst och i den kostnaden ingår det en rad stöd och förmåner som kan vara väl värda pengarna.

Månadsavgiften baseras på din inkomst

Ett medlemskap i ett fackförbund kostar olika mycket mellan olika fackförbund och beroende på din inkomst. Månadsavgiften är ofta inkomstbaserad och den kan också därför ändras om du får en ökad eller minskad inkomst under tiden du är medlem.

Medlemsavgiften beräknas på föregående års inkomst, vilket innebär att det är din inkomst under ett helt år som ligger till grund för kommande års medlemsavgift. Till inkomsten räknas:

• Lön från en eller flera arbetsgivare
  • Eventuella fasta lönetillägg
  • Avgångsvederlag
  • Sjukpenning
  • Arbetslöshetsersättning
  • Föräldrapenning

Vill du veta mer om vilka fackförbund det finns att välja mellan och deras avgifter kan du hitta ett fackförbund som passar dig här.

Ofta rabatterad medlemsavgift för studenter och pensionärer

Är du student eller pensionär brukar medlemskapen i fackförbunden ofta kosta mindre. Den rabatterade medlemsavgiften brukar då ofta vara fast och inte inkomstbaserad.

Är fackförbund och a-kassa samma sak?

Fackförbund och a-kassa är två helt skilda organisationer. Du betalar separata avgifter men kan genom att kombinera dem båda har du möjlighet att få både ersättning från a-kassa och lite mer från en inkomstförsäkring genom fackförbundet om du skulle bli arbetslös.

Du behöver inte tillhöra fackförbundets a-kassa utan kan välja själv vilken du vill gå med i. En fördel med att välja fackförbundets a-kassa är att du då ofta kan få månadsavgiften till både a-kassan och fackförbundet på samma inbetalningskort.

Är det värt pengarna att vara med i ett fackförbund?

Fackförbund kan hjälpa till med att förhandla löner och andra villkor, som arbetstider, hur mycket övertid som är accepterat, hur långa arbetspassen får vara och så vidare.

Många fackförbund erbjuder inkomstförsäkring

En hel del fackförbund erbjuder en inkomstförsäkring. Det kan vara bra att ha om du tjänar mer än a-kassans ersättningstak. Inkomstförsäkringen ersätter upp till 80 % av din tidigare lön om du blir arbetslös.

Månadsavgiften för försäkringen varierar mellan olika fackförbund och beroende på din lön. Ibland ingår inkomstförsäkringen i månadsavgiften och hos andra fackförbund kan du frivilligt välja till försäkringen och därmed får du betala en lite högre månadsavgift.

Det är inte alla fackförbund som erbjuder inkomstförsäkring. Då går det att teckna en privat inkomstförsäkring i stället.

Vad du mer kan få ut av medlemskapet

Förutom de förmåner som ofta brukar erbjudas vid medlemskap som försäkringar, banklån med förmånlig ränta och rabatter på resor och köp i butik finns det flera saker som kan ingå.

Många fackförbund erbjuder utbildningar och kurser, de kan granska ditt CV, ge karriärsråd och råd om löneanspråk med mera. Skulle du bli uppsagd eller råka ut för kränkande behandling kan du få hjälp i tvister med din arbetsgivare.

Exakt vad som ingår kan variera och det kan därför vara bra att jämföra de olika fackförbunden för att se vad de erbjuder som kan komma till nytta för dig.

Vilket fackförbund passar dig?

Om du är osäker på vilket förbund som passar dig och ditt yrke bäst så kan du använda vårt sök nedan. Sök på yrke eller yrkesområde.