Försvarsförbundet

Försvarsförbundet är ett fackförbund för dig som arbetar inom försvaret eller inom en försvarsnära myndighet. Det spelar ingen roll vad din yrkestitel är eller vad du har för utbildning. Medlemmarna arbetar normalt inom försvarsmakten, fortifikationsverket, Försvarets materialverk eller radionanstalt, Försvarshögskolan, Plikt- och prövningsverket, Myndigheten för totalförsvarsanalys samt Statens försvarshistoriska museer.

Försvarsförbundet är en del av centralorganisationen TCO och har cirka 4 000 medlemmar.

www.forsvarsforbundet.se

Namn: STs A-kassa
    Pris: 145

Mer om fackförbundet Försvarsförbundet

Försvarsförbundet är en fackförening som är dedikerad till att stödja personer som arbetar inom försvaret eller en försvarsnära myndighet, oavsett deras yrke eller utbildningsnivå. Föreningen strävar efter att säkerställa en hälsosam balans mellan arbetsliv och privatliv för sina medlemmar och arbetar aktivt för att förbättra arbetsvillkoren, arbetsmiljön och kompetensutvecklingen. Försvarsförbundet är en medlemsstyrd organisation som består av 20 föreningar runt om i landet och har mer än 4 000 medlemmar.

Försvarsförbundet bildades år 1919 och är en partipolitiskt fristående organisation. Föreningen är en del av Tjänstemännens Centralorganisation (TCO), som är en centralorganisation för tolv fackförbund med totalt 1,2 miljoner medlemmar. TCO:s storlek ger Försvarsförbundet möjlighet att delta och påverka i större sammanhang.

Medlemsförmåner Försvarsförbundet

Som medlem i försvarsförbundet får du tillgång i en rad förmåner. Inkomstförsäkringen som täcker upp inkomstbortfall när a-kassan slår i taket.  Du får också tillgång till en rad förmånliga försäkringar för att du ska vara trygg både på jobbet och på din fritid. Exempelvis ingår Liv & hälsopaket, Olycksfallsförsäkring och Sjukkapitalförsäkring.

Som medlem får du också hemskickat tidningen Försvarsbart 4 gånger per år.

Andra förmåner är rabatterat bolån, rabatter på resor och hotell och juridisk rådgivning.

Försvarsförbundets inkomstförsäkring

Som statligt anställd är du skyddad av det fackligt framförhandlade omställningsavtalet som ger dig ersättning likt en inkomstförsäkring.

Omställningsavtalet ger dig upp till 80 % av lönen utan någon övre gräns om du skulle bli arbetslös.

Medlem i Försvarsförbundet

Som ny medlem i Försvarsförbundet så betalar du ingen medlemsavgift de tre första månaderna. Därefter baseras din medlemsavgift på din inkomst. Tjänar du 27 001 eller mer blir din avgift 310 kronor per månad, det är den högsta avgiften. Den lägsta avgiften är 200 kronor/mån och gäller om du tjänar upp till 20 000 kronor.

Studerar du, tjänstgör tidvis eller är pensionär så kan du få medlemskapet till reducerat pris.

• Tjänstledig för studier: 40 kronor per månad
  • Inkomst: Upp till 20 000 kr: 200 kronor per månad
  • Inkomst: 20 001 - 23 000 kr: 260 kronor per månad
  • Inkomst: 23 001 - 27 000 kr: 280 kronor per månad
  • Inkomst: 27 001 - : 310 kronor per månad
  • Pensionär: 300 kronor per år

Vanliga frågor och svar om Försvarsförbundet

Vad kostar det att vara medlem i Försvarsförbundet?

Det kostar mellan 40 och 310 kronor per månad att vara medlem i Försvarsförbundet. Medlemsavgiften räknas ut utifrån din inkomst innan skatt.

Har Försvarsförbundet en inkomstförsäkring?

Nej, Försvarsförbundet erbjuder inte en inkomstförsäkring eftersom förbundets medlemmar omfattas av omställningsavtalet. Omställningsavtalet har liknande villkor som en inkomstförsäkring och ger upp till 80 % av lönen vid arbetslöshet.

Vilken a-kassa för Försvarsförbundet?

Försvarsförbundet rekommenderar STs a-kassa. STs a-kassa kostar 145 kronor i månaden och tryggar din inkomst om du skulle bli arbetslös.