Journalistförbundet

Journalistförbundet är ett yrkes- och fackförbund för anställda inom den svenska mediebranschen.

Journalistförbundet är ett av 12 fackförbund som är medlem i TCO - Tjänstemännens Centralorganisation. Förbundet har idag cirka 13 700 medlemmar. För att bli medlem behöver du jobba inom den svenska mediebranschen och arbeta helt eller delvis med journalistiska arbetsuppgifter eller står under redaktionell ledning. Även studerande som går en journalistisk grundutbildning på eftergymnasial nivå kan bli medlem.

www.sjf.se

110-473 kronor

Anställd, Egenföretagare, Student

Namn: Journalisternas a-kassa
    Pris: 155

Det spelar ingen roll vilken anställningsform du har, du kan vara vikarie, visstid- eller tillsvidareanställd. Inkomstförsäkring ingår (upp till 60 000 kr/mån, max 150 dagar) Pris: 200-380 kr/mån För dig som helt eller delvis arbetar med journalistiska arbetsuppgifter
  • Du får hjälp, stöd, och facklig rådgivning
  • Bra inkomstförsäkring
  • Medlemskapet ger dig förmåner, lönestatistik och presskort
Pris: 300 kr/år Om du studerar på en journalistisk grundutbildning på eftergymnasial nivå kan du bli studerandemedlem

Journalistförbundet för studenter

• Hjälp under praktik, frilans och vikariat
  • Presskort och tidningen Journalisten
Pris: 249-473 kr/mån Om du helt eller delvis arbetar med journalistiska och andra redaktionella arbetsuppgifter kan du bli medlem i Journalistförbundet

Journalistförbundet för frilansare

• För frilansare med journalistiska och redaktionella arbetsuppgifter

Mer om fackförbundet Journalistförbundet

Som medlem i Journalistförbundet kan du ta del av en rad förmåner som hjälp, stöd, och facklig rådgivning, inkomstförsäkring, presskort, tidningen Journalisten och flera andra förmåner. I medlemskapet ingår en inkomstförsäkring om du också är med i a-kassan.

Utöver inkomstförsäkringen kan du även teckna andra förmånliga försäkringar beroende på om du är anställd eller frilansare med eget företag. Bland annat kan du teckna livförsäkring, sjukförsäkring, sjukkapital, olycksfallsförsäkring, diagnosförsäkring, hemförsäkring, barnförsäkring och företagsförsäkring.

Medlemskap i Journalistförbundet

Medlemsavgiften för medlemskapet grundas på din inkomst.

För dig som är anställd, tillsvidareanställd, vikarie eller bemanningsanställd betalar du exempelvis den lägsta avgiften på 200 kronor om du har en lön upp till 18 000 kronor och den högsta på 380 kronor om du har en lön på minst 36 001 kronor.

Frilansar du beräknas avgiften på månadsinkomsten du har från din frilansverksamhet. Frilansare blir medlem i Journalistförbundet Frilans där du har två obligatoriska avgifter där en avgift är till förbundet för dig som privatperson och en avgift är till Servicebolaget där du är medlem som egenföretagare. Som lägst betalar du sammanlagt 249 kronor och som högst 473 kronor.

Medlemsavgiften för studenter som går en journalistisk grundutbildning på eftergymnasial nivå är avgiften 300 kronor om året.

Seniorer betalar 110 kronor per månad + klubbavgift.

Inkomstförsäkring hos Journalistförbundet

Genom en inkomstförsäkring hos Journalistförbundet kan du komplettera din a-kassa för att kunna få ersättning upp till 80 procent av din lön upp till 60 000 kronor om du blir arbetslös. Du kan få ersättning i längst 150 dagar och genom att teckna en tilläggsförsäkring kan du förlänga ersättningstiden med 120 dagar.

Journalistförbundets A-kassa

För att kunna ta del av en inkomstförsäkring behöver du vara medlem i en a-kassa. Som medlem i Journalisternas a-kassa betalar du 155 kronor.

Andra förmåner som medlem

Som medlem i förbundet får du medlemsrabatt på en rad olika försäkringar. Du kan också få rabatt på till exempel semesterboende och träning. Du kan som medlem ansöka om förmånliga bolån, billån, båtlån, privatlån och andra medlemslån genom olika banker som Danske Bank och SEB.

Genom att förbundet är medlem i TCO har du ytterligare möjligheter till fler förmåner.

Alla medlemmar får tidningen Journalisten.

Vanliga frågor och svar om Journalistförbundet

Vad kostar medlemskap i Journalistförbundet?

Ett medlemskap i Journalistförbundet kostar mellan 200 och 380 kr/mån för anställda och frilansare. Om man är student betalar man 300 kronor om året och om man är pensionär betalar man 110 kronor per månad.

Vem kan bli medlem i Journalistförbundet?

Om du arbetar som journalist, anställd eller frilans, kan du gå med i Journalistförbundet. Förbundet organiserar alla som helt, eller delvis, arbetar med journalistiska arbetsuppgifter och som står under redaktionell ledning.

Hur många medlemmar har Journalistförbundet?

Journalistförbundet har ungefär 13700 medlemmar totalt. I den siffran räknas yrkesaktiva in, men även pensionärer och studerande.