Sveriges Läkarförbund - SLF

Sveriges läkarförbund är ett fackförbund för alla läkare och förbundet är medlem i SACO - Sveriges akademikers centralorganisation. De allra flesta av Sveriges läkare är medlemmar i förbundet vilket gör Sveriges läkarförbund till en mycket stark aktör för utformningen av framtidens hälso- och sjukvård.

Läkarförbundet arbetar med fackliga frågor som löner, arbetsmiljö och anställningsvillkor samt professionsfrågor som utbildning, forskning, etik, sjukvårdspolitik, företagande och ledarskap.

www.slf.se

77 - 443 kr

SACO

Namn: Akademikernas a-kassa
    Pris: 130 kr

Mer om fackförbundet Sveriges Läkarförbund

Sveriges Läkarförbund bildades 1903 och har idag över 55 000 medlemmar. Förbundet är uppdelat i 25 lokalföreningar, 8 yrkesföreningar, 66 specialitetsföreningar, ett studerandeförbund och ett antal intresseföreningar. Läkarförbundets styrka ligger i att flertalet av Sveriges läkare är medlemmar i förbundet och kan därmed bättre påverka framtidens hälso- och sjukvård.

Läkarförbundet ger trygghet och för en stor procent av medlemmarna är förhandling, rådgivning och juridisk hjälp det viktigaste skälet att vara med. Förbundet erbjuder stöd och rådgivning i olika situationer med arbetsgivaren och kan bistå med experter på läkarnas villkor och arbetsliv.

Medlemskap i Sveriges Läkarförbund

Medlemskapet ger dig som läkare en trygghet i ditt arbetsliv. Genom ditt yrkesliv kan du som medlem få bättre villkor och förutsättningar samt trygghet i utsatta lägen. Läkarförbundet ger personlig rådgivning om löne- och anställningsvillkor, anmälningsärenden, arbetsrätt, sjukvårdsjuridik med mera.

Som medlem i Sveriges Läkarförbund är det obligatoriskt att även vara med i en lokalförening samt en yrkesförening. Medlemsavgiften i förbundet varierar beroende på vilken lokal- och yrkesförening du tillhör.

Inkomstförsäkring hos Sveriges Läkarförbund

Med en inkomstförsäkring hos Sveriges Läkarförbund får du bättre ekonomisk trygghet om du skulle bli arbetslös. Är du yrkesverksam medlem ingår inkomstförsäkringen i ditt medlemskap men du måste också vara medlem i Akademikernas a-kassa för att kunna använda dig av inkomstförsäkringen.

Inkomstförsäkringen innebär att du kan få upp till 80% av din lön upp till 100 000 kronor. Du kan som längst få ersättning i 120 dagar. Du kan också komplettera inkomstförsäkringen med två tilläggsförsäkringar. En tilläggsförsäkring ger dig upp till 80% av din lön upp till 160 000 kronor och den andra försäkringen förlänger ersättningstiden med ytterligare 180 dagar.

Sveriges Läkarförbunds A-kassa

För att kunna ta del av en inkomstförsäkring behöver du vara medlem i en a-kassa. Som medlem i Akademikernas a-kassa betalar du 130 kronor.

Andra försäkringar som medlem

Läkarförbundet erbjuder sina medlemmar möjligheten att teckna fördelaktiga försäkringar speciellt framtagna för dig som läkare eller läkarstudent. Bland försäkringarna finns olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring, yrkesförsäkring, praktikförsäkring, livförsäkring, hemförsäkring, barnförsäkring och flera andra försäkringar.

Andra förmåner som medlem

Som medlem i förbundet har du möjlighet att få medlemsrabatt på hotell, boka fritidsboende, hus och lägenheter på Gran Canaria, i Skanör, Duved och vid Marbella och boka festvåning i Stockholm. Du får också en prenumeration på Läkartidningen.

I samarbete med Danske Bank, Swedbank och SEB kan du som medlem också ansöka om förmånliga medlemslån som bolån, billån, båtlån. Är du företagare kan du också genom Danske Bank teckna ett företagspaket med förmåner som underlättar ditt företagande med finansiell rådgivning, pensions- och placeringsrådgivning, digitala verktyg och flera andra förmåner.

Vanliga frågor och svar om Sveriges Läkarförbund

Vilka a-kassa ska man gå med i som läkare?

Akademikernas a-kassa är den a-kassa man bör vända sig till som läkare. Avgiften ligger på 130 kr/mån. Tillsammans med ett medlemskap i Sveriges Läkarförbund får man en inkomstförsäkring om man också är med i a-kassan.

Hur många medlemmar har Sveriges Läkarförbund?

Sveriges Läkarförbund har ungefär 55 000 medlemmar. Detta är yrkesverksamma medlemmar, studenter och pensionärer.

Vad kostar det att vara medlem i Sveriges Läkarförbund?

Avgiften för medlemskapet i Sveriges Läkarförbund avgörs av din inkomst, lokalförening och yrkesförening.