Naturvetarna

Du som är naturvetare kan bli medlem i fackförbundet Naturvetarna med 34 300 andra medlemmar och får då en trygghet och hjälp med vägledning genom hela din yrkesbana. Naturvetarna finns till för dig och hjälper dig med råd, stöd och coaching, företräder dig vid eventuella problem och konflikter på din arbetsplats och förhandlar fram trygga och flexibla kollektivavtal.

• Webbsida

www.naturvetarna.se

• Kostnad/månad

100 - 250 kr

• Medlemstyp

• Tillhör centralorganisation

SACO

• A-Kassa

Namn: Akademikernas a-kassa
    Pris: 130 kr

Andra förbund som kan vara av intresse för dig:

För dig som jobbar i skogen, inom träindustrin eller i grafisk bransch Inkomstförsäkring ingår (upp till 35 000 kr/mån, max 200 dagar) Oavsett vilken befattning eller utbildning du har. Pris: 130–550 kr/mån

Det spelar ingen roll vilken anställningsform du har – du kan vara tillsvidareanställd, visstidsanställd eller timvikarie För dig som arbetar inom kommun eller region, kyrkan, ideell eller idéburen sektor eller hos ett privat företag Inkomstförsäkring ingår (upp till 45 000 kr/mån, max 100 dagar) Pris: 138-495 kr/mån

Kommunal

• Kommunal är facket för arbetare inom samhällsbärande yrken
  • Du får trygghet genom personlig expertrådgivning och förhandlingshjälp
  • Flera försäkringar, förmåner samt råd och stöd ingår

Mer om fackförbundet Naturvetarna

Fackförbundet Naturvetarna bildades 2009 i samband med att Naturvetareförbundet som tidigare hette Sveriges Naturvetarförbund gick ihop med Agrifack för att bilda ett större och starkare förbund. Naturvetarna erbjuder sina medlemmar service och verktyg så att medlemmarna kan utvecklas och är trygga genom hela arbetslivet. Förbundet är med och bevakar dina rättigheter och stöttar dig i frågor kring din lön, dina arbetsvillkor och din arbetsmiljö. Naturvetarna är ett partipolitiskt obundet förbund som är medlem i SACO - Sveriges akademikers centralorganisation och idag har förbundet omkring 34 300 medlemmar.

Medlemskap i Naturvetarna

Du kan bli medlem i Naturvetarna om du har läst eller läser naturvetenskap i minst tre år på universitet eller högskola. Förbundet välkomnar både dig som arbetar, är arbetssökande, företagare, chef eller student.

Medlemsavgiften för att få vara med i förbundet Naturvetarna är bland den lägsta i Sverige för ett fackförbund. Som ordinarie yrkesverksam medlem betalar du 250 kronor i månaden och får då förutom råd och stöd även fackliga företrädare samt en inkomstförsäkring som kompletterar din a-kassa.

Om du har en inkomst under 20 000 kronor betalar du endast 175 kr per månad och inkomster under 15 000 kr ger en avgift på 100 kr per månad.

För dig som studerar en grundutbildning eller är doktorand utan anställning är medlemsavgiften 10 kr/mån och för doktorander med anställning är medlemsavgiften 120 kr/mån.

Pensionärer betalar en medlemsavgift på 60 kr i månaden.

Inkomstförsäkring hos Naturvetarna

I ditt medlemskap hos Naturvetarna ingår en inkomstförsäkring som kompletterar din a-kassa för att trygga din inkomst om du skulle bli arbetslös. Du kan få upp till 80 procent av din inkomst upp till 100 000 kronor i högst 150 ersättningsdagar. Det går också att teckna en tilläggsförsäkring som förlänger ersättningstiden med 180 dagar.

Naturvetarnas A-kassa

För att kunna ta del av en inkomstförsäkring behöver du vara medlem i en a-kassa. Som medlem i Akademikernas a-kassa betalar du 130 kronor.

Karriärstöd

Naturvetarna ger dig också möjlighet att utvecklas i din karriär. Förbundet erbjuder ett brett utbud av utbildningar och seminarier inom bland annat karriär, arbetsmarknad och ledarskap. Du kan också få LinkedIn-coachning, CV-coachning och intervju-coachning.

Andra försäkringar som medlem

Som ny yrkesverksam medlem ingår fyra försäkringar kostnadsfritt i tre månader. Då får du en olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring, livförsäkring och trygghetskapitalförsäkring. Utöver det kan du även teckna andra förmånliga försäkringar som hemförsäkring, bilförsäkring, gravidförsäkring, barnförsäkring, djurförsäkring, företagarförsäkring, diagnosförsäkring och flera andra.

Andra förmåner som medlem

Naturvetarna erbjuder även andra förmånliga medlemsrabatter och erbjudanden för dig som är medlem. Bland annat kan få rabatt på kurser och ansöka om förmånliga banklån hos Swedbank, SEB och Danske Bank.

Vanliga frågor och svar om Naturvetarna

Vad kostar det att vara medlem i Naturvetarna?

Som ordinarie medlem i Naturvetarna betalar man 250 kronor i månaden. Om man är lägre inkomst, är student eller pensionär sänks ens månadsavgift.

Vilka a-kassa kan jag gå med i som medlem i Naturvetarna?

Om man är medlem i Naturvetarna kan man gå med i Akademikernas a-kassa. Det kostar 130 kronor per månad att gå med i a-kassan.

Kan jag gå med i Naturvetarna som student?

Ja, Naturvetarna välkomnar även medlemmar som är studenter inom ett naturvetenskapligt ämne. Som studentmedlem betalar man endast 10 kronor i månaden för att vara medlem.