Polisförbundet

Polisförbundet är fackförbundet för svenska poliser. Idag är ungefär 23 000 yrkesverksamma poliser medlemmar i polisförbundet.

Som medlem i polisförbundet får du en mängd olika förmåner som exempelvis försäkringar, arbetslöshetsersättning och rättshjälp. Dessutom erbjuder fackförbundet hjälp och stöd vid frågor som handlar om dig och din arbetsplats som till exempel frågor om anställningsvillkor och löner.

• Webbsida

www.polisforbundet.se

• Kostnad/månad

220 - 375 kr

• Medlemstyp

• Tillhör centralorganisation

TCO

• A-Kassa

Andra förbund som kan vara av intresse för dig:

Mer om fackförbundet Polisförbundet

Polisförbundet som bildades 1903 är ett fackligt yrkesförbund för Sveriges poliser. Så mycket som 94% av alla aktiva poliser är medlemmar hos fackförbundet. Idag finns omkring 23 000 yrkesverksamma medlemmar.

Förbundet arbetar för att poliskåren ska kunna utföra ett bra jobb för allas trygghet genom att ha de bästa förutsättningarna och bra villkor med bland annat bättre lön, bättre arbetsvillkor, bättre arbetsmiljö, ökad trygghet och mer inflytande i vardagen. Polisförbundets vision är en poliskår som är respekterad och uppskattad av alla.

Medlemskap i Polisförbundet

Du som vill vara medlem i Polisförbundet betalar 220 - 375 kronor i månaden i medlemsavgift vilket innefattar både förbundsavgiften och den premie som är en del av den obligatoriska medlemsförsäkringen. Vissa förbundsområden tar utöver det ut en facklig avgift för att kunna täcka sina lokala verksamhetskostnader. Under den tiden du studerar eller när du går i pension betalar du en reducerad medlemsavgift.

Rättshjälp och juridiskt stöd

Är du medlem i förbundet och blir anmäld eller misstänks för brott i tjänsten har du möjlighet att få rättshjälp och advokatkostnaderna betalda genom Polisförbundets rättshjälp. Som medlem kan du också få juridiskt stöd vid skador i arbetet, får löneavdrag, får en varning eller blir av med jobbet.

Andra försäkringar som medlem

Medlemmar får genom sitt medlemskap tillgång till en olycksfallsförsäkring och sjukförsäkring som gäller dygnet runt. Utöver det kan du även teckna andra förmånliga försäkringar.

Andra förmåner som medlem

Som medlem i Polisförbundet kan du få råd och stöd i fackliga frågor samt juridiskt stöd och rättshjälp. Du kan även ta del av försäkringar, Polistidningen, gratis fackliga utbildningar och flera andra medlemsförmåner. Det finns även möjlighet till flera rabatter som exempelvis på resor, friskvård, hotell, kryssningar och shopping. Du erbjuds också att kunna ansöka om förmånliga banklån hos SEB och Danske Bank.

Vanliga frågor och svar om Polisförbundet

Hur många medlemmar har Polisförbundet?

Polisförbundet har cirka 23 000 yrkesverksamma medlemmar. En stor del av de yrkesverksamma poliserna i Sverige är med i förbundet.

Varför ska man vara med i Polisförbundet?

Polisförbundet ska man vara med i om man vill göra sin röst hörs när det kommer till arbetsmiljö, trygghet, bättre löner och bättre villkor. I medlemskapet ingår även en rad försäkringar och andra förmåner.

Vilket fackförbund för poliser?

Om man arbetar som polis kan man gå med i Polisförbundet, ett fackförbund för poliser. Man kan även gå med i Polisförbundet om man är student eller fortsätta vara medlem även som pensionär.